Interview med Jan Magnussen: 24 Hours of Daytona


De startede 2015-sæsonen på bedste vis med sejre i 24 Hours of Daytona og 12 Hours of Sebring. Nu vil Jan Magnussen og Corvette Racing forsvare deres titler, når IMSA WeatherTech SportsCar Chammpionship skydes i gang med 24-timersløbet på Daytona. Læs interviewet med Jan Magnussen.

RD44959_Mags_Vette2

Jan Magnussen, hvad var hemmeligheden bag sidste års sejr i 24 Hours of Daytona?

Hemmeligheden var, at alt spillede optimalt. Vi havde en hurtig bil, vi traf de rigtige beslutninger, og vi holdt os udenfor problemer. Mod slutningen af løbet havde vi stadig en optimal bil og kunne derfor sætte ind og kæmpe om sejren i det, der blev et meget tæt løb. Sidste år var med med andre ord perfekt.

Hvilke erfaringer tager i med jer fra testen for tre uger siden?

Vi fik først og fremmest afprøvet en masse ting på vores opdaterede Corvette C7.R. Det var svært at måle os mod konkurrenterne, for alle kørte deres egne testprogrammer og gik ikke så hårdt til den, som de kunne. For vores vedkommende handlede det om at lære bilen ordentligt at kende med de opgraderinger, den har fået, særligt de areo-mæssige. Den har fået en større splitter, bredere sidepaneler, en markant større diffusor bagtil og en større hækvinge. Alt det har givet os mere downforce.

Gør den ekstra downforce bilen bedre at køre?

En lille smule. Du kan mærke det ekstra pres, hvilket er godt, men vi stopper aldrig med at optimere den. Den ekstra downforce vil hjælpe os tæt trafik, hvor vi nu kan vælge vores linjer mere frit. Men det handler stadig om at skabe den perfekte balance i setuppet, for på den flade inderbane vil vi gerne have maksimal downforce, mens vi går efter topfart på ovalen. Derfor kan vi ikke bare maksimere downforce, som vi eksempelvis gør på Laguna Seca, for det begrænser netop topfart Og topfarten er vigtig på Daytona, ligesom på Le Mans.

Ford gør comeback i GTLM-klassen i år, BMW kommer med en helt ny bil, og det samme gør Ferrari. Er det i virkeligheden jeres hårdeste sæson nogensinde?

Ja, absolut. Det her bliver vores først løb mod de nye biler fra Ford, Ferrari og BMW, og vi er allesammen spændte på, hvor vi ligger i forhold til dem. Personligt har jeg en god fornemmelse, men man ved aldrig. Det er altid spændende med ny konkurrence. Det motiverer helt vildt, og vi ser frem til det.

Hvad er den største forskel de to 24-timersløb på Daytona og Le Mans.

På Daytona er du altid i trafik. Du befinder dig blandt andre biler stort set hver eneste omgang, hvilket i sig selv gør det mere udfordrende end på Le Mans. Samtidig er natten længere på Daytona, fordi solen går ned tidligere og står op senere, hvilket rent lysmæssigt ikke er det store problem, da lysforholdene er rigtig godt på Daytona. Problemet er mere sådan noget som temperaturer og andre ting, som ændrer sig, når du kører ud i natten, og som kan give problemer. Men det er altså mest trafikken, du skal kæmpe med, og på det punkt gjorde vi det rigtig godt sidste år. Vi var tålmodige, men hurtige, og vi traf de rigtige beslutninger. Jeg vil ikke sige, at det handler om held, men du kan kun kontrollere hvad du selv gør, mens andres kørsel kan ramme dig negativt, hvis du er uheldig. Det er ikke altid din egen beslutning, at du udgår fra løbet – det kan også være andres.

Mike Rockenfeller er ny mand på holdet. Hvordan passede han ind i teamet under testen?

Mike gjorde det virkelig godt. Han er enormt hurtig til at sætte sig ind i tingene, både bilen og samarbejdet med crewet omkring os. Siden testen har jeg glædet mig til at køre det her løb sammen med Mike og min faste makker, Antonio Garcia. Jeg er sikker på, at vi kan gøre det godt sammen.

Særligt i de lange løb har Corvette Racing traditionelt været stærkere end deres konkurrenter. Hvad skyldes det?

Et 24-timersløb er langt hårdere for gutterne i crewet, end det er for os kørere. Kørerne er på i to eller tre timer af gangen, før vi tager en dejlig lang pause. Gutterne forlader ikke pitten før løbet er slut. De skal være parate til alting. Samtidig er vi på Daytona, hvor faciliteterne i pitten er begrænsede, vi har et telt og det er koldt og larmende. Her er ikke nogen steder som på Le Mans, hvor du kan gå hen og sætte dig og tage en pause. Fra de står op tidligt om morgenen, til løbet slutter halvandet døgn senere, er gutterne hundrede procent fokuseret på opgaven og yder deres absolut bedste. Du kan bande på, at de har det hårdere end os kørere. De er fantastiske!

Hvor stor en udfordring er det at starte sæsonen med det længste og en af de sværeste løb?

Denne sæson er den tredje med vores Corvette C7.R, så vi har efterhånden skabt os en masse viden om bilen og kender dens styrker og svagheder langt bedre end det første år, vi kørte med den. Jeg er ret sikker på, at de teams, som stiller med helt nye biler, er i en helt anden situation end os. Og jeg kan godt lide idéen om, at vi i det mindste ved mere om vores racerbil, end vores konkurrenter gør om deres.

TIDSPLAN FOR 24 HOURS OF DAYTONA

OBS! Danske fans kan følge Jan Magnussen og Corvette C7.R #3 live på FOX Sports samt via delvis live-streaming af kvalifikation og løb på www.imsa.com.

Torsdag 28. januar
09.25 (15.25 dansk tid) — Træning #1
13.20 (19.20 dansk tid) — Træning #2
16.25 (22.25 dansk tid) — Kvalifikation (GTLM)
18.30 (04.30 dansk tid) — Træning #3

Fredag 29. januar
09.45 (15.45 dansk tid) — Træning #4

Lørdag 30. januar
14.40 (20.40 dansk tid) — RACE (24 timer)