Jan Magnussen få sekunder fra nyt Rolex på Daytona


Det gik ikke som håbet for Jan Magnussen, Antonio Garcia og Mike Rockenfeller, som sluttede på en fjerdeplads i GTLM-klassen i 24 Hours of Daytona. Trioen var blot 4,6 sekunder fra den vindende Ford GT.

 

 

DAYTONA INT. SPEEDWAY, FLORIDA, 30. JANUAR 2017 — Et helt døgn med speederen i bund endte med et skuffende nederlag for Jan Magnussen, Antonio Garcia og Mike Rockenfeller, som kørte deres gule Corvette C7.R over målstregen på en fjerdeplads i årets første 24-timersløb.

– Det blev ikke den afslutning, vi havde drømt om. Men jeg må også erkende, at vi fik et bedre ræs, end vi havde frygtet. Vi følte os godt forberedte, da vi kom til Daytona i begyndelsen af ugen, men varmen kom bag på os og gav os udfordringer med dækkene, og vi manglede et helt sekund på omgangstiden under kvalifikationen, forklarer Jan Magnussen.

Det var danskeren, som kvalificerede den gule Corvette på en syvendeplads torsdag eftermiddag, mens teamkammeraten Oliver Gavin måtte nøjes med en niendeplads. Herefter blæste køligere temperaturer ind over Daytona Beach, og det gjorde godt for Magnussens racerbil, som til fredagens sidste træning pludselig var blandt de hurtigste i GTLM-klassen.

 

Kæmpede med helt fremme

Det var Jan Magnussen, som startede løbet, der blev flaget grønt lørdag klokken 13.30 lokal tid. Danskeren kørte tre stints i træk, før han gav bilen videre til Antonio Garcia, og mens teamkammeraterne i søsterbilen fik mekaniske problemer blot fem og en halv time inde i løbet, var Magnussen, Garcia og Rockenfeller godt med i det stærke GTLM-felt.

– Det var en hektisk start, hvor man både skulle passe på ikke at støde sammen med nogen og samtidig være klar til udnytte hullerne. Jeg kæmpede mig forbi nogle konkurrenter og var i stand til at forsvare min plads helt oppe foran, selv om vi bestemt ikke havde den hurtigste bil, forklarer Jan Magnussen.

 

Regn, regn – og kulde

Varslet om regnvejr holdt stik, og ved ottetiden lørdag aften faldt de første dråber på den berømte racerbane. Regnen tog snart til og fortsatte helt frem til søndag morgen, hvilket udløste en del uheld og dermed også et imponerende antal indsættelser af safetycar, som var medvirkende til at holde feltet tæt samlet.

Jan Magnussen satte sig for anden gang i bilen sent lørdag aften, og det blev til tre udfordrende stints, hvor danskeren kæmpede med at få optimal temperatur i dækkene. Den våde og kolde bane tørrede op søndag formiddag, og det satte gang i en nervepirrende slutspurt, hvor bilerne i alle klasser kæmpede en vild kamp, mens de respektive team crews måtte holde vejret af nervøsitet.

 

Manglede den sidste fart

Antonio Garcia var sidste mand i bilen, og med hjælp fra et effektivt pit crew udnyttede han to gange en safetycar til at snuppe føringen. Begge gange måtte spanieren dog se sig overhalet af Ford og Porsche, som åbenlyst havde mere gas i reserven.

– Undervejs i løbet havde vi holdt os flyvende takket være verdens bedste pit crew og en god strategi. Men da det endelig gjaldt måtte vi erkende, at vi manglede den sidste fart for at være med til at kæmpe om sejren, forklarer Jan Magnussen.

Da den førende Ford stak af med en Porsche i hælene, forsøgte Garcia med godt tyve minutter tilbage af løbet at forsvare sin tredjeplads overfor en truende Ferrari. Spanieren måtte dog overgive sig til den røde racerbil og tage til takke med en fjerdeplads – blot 4,6 sekunder fra den vindende bil.

– Hvad kan jeg sige? Hele teamet gjorde et imponerende arbejde, og både Antonio og Mike var suveræne i bilen. Vi havde et fantastisk team og en fantastisk racerbil. Vi var bare ikke hurtige nok, slutter Jan Magnussen.

 

Tillykke til Michael Christensen

Mens Jan Magnussen ikke kunne gentage Daytona-triumfen fra 2015, lykkedes det imidlertid for en anden dansker at snuppe det eftertragtede Rolex-ur. Porsche-køreren Michael Christensen tog nemlig sejren i GTD-klassen, hvor også Christina Nielsen og Marco Sørensen prøvede lykken i henholdsvis en Ferrari og en Aston Martin.

Jan Magnussens næste opgave for Corvette Racing bliver 12 Hours of Sebring, som afvikles fra den 15. til den 18. marts. Også her vil danskeren danne trio med Antonio Garcia og Mike Rockenfeller.