Jan Magnussen på Daytona: Fra flyvende føring til dyb nedtur


DAYTONA BEACH, FLORIDA, 28. JANUAR 2019 – Jan Magnussen, Antonio Garcia og Mike Rockenfeller dominerede årets 24-timersløb på Daytona International Speedway, da tekniske problemer i løbet af natten sendte Corvette-trioen ud af kampen om det prestigefulde trofæ. Historisk dårligt vejr udløste rødt flag og afbrød løbet før tid.

24-timersløbet på Daytona International Speedway vil efter årets udgave fortsat stå som en af de sværeste udfordringer for Jan Magnussen og Corvette Racing. Efter et suverænt comeback, hvor det lykkedes Magnussen, Garcia og Rockenfeller at genvinde føringen i kølvandet på et uheldt i pitlane lørdag eftermiddag, svigtede elektronikken midtvejs i løbet og sendte trioen ud af kampen.

Jan Magnussen havde efter en stærk forberedelse håbet på at gentage sejren fra 2015, hvor han sammen med Antonio Garcia og Ryan Briscoe lykkedes med at vinde den amerikanske klassiker. Og det begyndte da også helt, som det skulle, da Magnussen blot få omgange efter starten på 24-timersløbet klokken 14.35 lokal tid (20.35 dansk tid) tog føringen i GTLM-klassen efter en battle med den pole-vindende Porsche.

Under danskerens andet pitstop, hvor han gav bilen videre til Antonio Garcia, ramte uheldet imidlertid Corvette Racing, da de to søsterbiler fik kontakt under indkørslen til den snævre plads i pitlane. Selvom crewet på rekordtid fik udbedret skaderne på Magnussens bil, mistede trioen tre dyrebare omgange og måtte med hjælp af strategi og perioder med safetycar bruge de næste 10 timer på at indhente det tabte.

Suverænt comeback med ny føring

Og dét lykkedes. Lidt før klokken 23.00 lokal tid kørte Jan Magnussen Corvette C7.R #3 tilbage på den førende omgang efter et stærkt tripplestint, hvorefter Antonio Garcia overtog bilen og ydermere sikrede GTLM-føringen i løbet. Allerede på dét tidspunkt var imidlertid opstået et elektroniksvigt i bilen, hvilket gjorde det umuligt for ingeniørerne i pitboksen at aflæse data og ikke mindst kontrollere brændstofmængde. Som et resultat af dette løb Garcia tør for benzin halvvejs på sidste omgang inden sit pitstop, og Corvetten måtte transporteres til garagen.

Igen måtte mekanikerne på arbejde, og igen løste crewet opgaven på imponerende kort tid, men hele seancen kostede denne gang adskillige omgange, og da Mike Rockenfeller kom tilbage på banen, var det på en ottendeplads og 10 omgange efter den førende. Samtidig skyllede et massivt regnvejr ind over Daytona, hvilket udløste adskillige perioder med gult flag og safetycar grundet de store mængder vand på banen. Da hele feltet for anden gang blev parkeret i pitlane under rødt flag, valgte løbsledelsen af sikkerhedsmæssige årsager at afslutte løbet. Magnussen, Garcia og Rockenfeller sluttede dermed årets Rolex 24 på en sjetteplads i GTLM-klassen.

Jan Magnussen: Vi havde fortjent bedre resultat

– Det er naturligvis en kæmpe skuffelse for hele crewet. Med al den forberedelse og vores performance undervejs i løbet synes jeg, at vi fortjente et bedre resultat. Vi var flyvende fra start, men efter uheldet i pitten troede vi, at spillet var ude. Jeg fatter stadig ikke, at det lykkedes os at komme tilbage i kampen igen, og da vi ydermere tog føringen tilbage, var vi jo helt oppe at ringe. Desværre opstod så et nyt problem med teknikken, lyder det fra Jan Magnussen.

– Men sådan er det med de lange løb. Du har brug for lidt held, og du har ikke brug for problemer. Det gode er, at vores Corvette C7.R stadig er kampdygtig, selvom det er den ældste bil i GTLM-feltet. Det lover godt for næste opgave på Sebring.

Jan Magnussen, Antonio Garcia og Mike Rockenfeller skal den 13.-16. marts forsøge at vinde en anden amerikansk klassiker, nemlig 12-timersløbet på Sebring.