Jan Magnussen på Le Mans for 20. gang – vil kæmpe for karrierens femte sejr


Jan Magnussen er for 20. gang på startlisten til verdens største racerløb, hvor han sammen med teamkammeraterne fra Corvette Racing vil kæmpe for sin femte sejr i 24-timers Le Mans.

 

 

LE MANS, FRANKRIG, 13. JUNI 2018 – Siden 1999 har Jan Magnussen hver år deltaget i 24-timersløbet på Le Mans, hvilket betyder, at danskeren i år stiller op til verdens største og hårdeste racerløb for 20. gang. Fire gange har Magnussen vundet det legendariske løb – alle gange med Corvette Racing – og senest i 2009.

Jan Magnussen debuterede i den franske klassiker i 1999, hvor han stillede op i LMP-klassen for amerikanske Panoz Motorsports. Han stillede i 2003 op i en Audi R8 for det japanske Team Goh, hvor han sluttede på en generel fjerdeplads. Året efter sikrede Magnussen sin første klassesejr for Corvette Racing – en bedrift, han gentog i 2005, 2006 og 2009. Hele otte gange har danskeren været på podiet for det amerikanske fabriksteam.

Sejren i 2009 blev sikret sammen med spanske Antonio Garcia, som har været Jan Magnussens faste makker i det amerikanske sportsvognsmesterskab siden 2013. Duoen får i dette års udgave af 24-timersløbet på Le Mans selskab af tyske Mike Rockenfeller, som netop hjalp Magnussen og Garcia til at vinde 12-timersløbet på Sebring i 2017, og som desuden er tidligere DTM-mester (2013), ligesom han i 2010 vandt en generel Le Mans-sejr for Audi.

Jan Magnussen vender tilbage til den 13,6 kilometer lange franske racerbane efter et skuffende 2017, hvor han sammen med Garcia og Jordan Taylor førte GTE Pro-klassen indtil løbets sidste minutter. En punktering på næstsidste omgang betød, at trioen måtte tage til takke med en tredjeplads.

 

Jan Magnussen: Glemmer aldrig det første Le Mans

– Indtil jeg kørte bilen i mål i mit første Le Mans i 1999, havde jeg aldrig troet, at jeg ville vende tilbage igen, eller at løbet ville få så stor en indflydelse på min karriere. Efter min tid i Formel 1 i 1997 og 1998 skiftede jeg til sportsvogne og langdistanceløb, og jeg havde allerede prøvet kræfter med Sebring og Road Atlanta, da jeg kom til Le Mans. Jeg indrømmer blankt, at jeg fandt det meningsløst at kæmpe videre, da vi midt om natten var adskillige omgange bagud i vores Panoz-racer, men alting ændrede sig, da jeg fik lov at køre bilen over målstregen søndag eftermiddag. At opleve den eufori, som bredte sig i et team, der havde kæmpet så hårdt i flere døgn, er noget, jeg aldrig vil glemme, forklarer Jan Magnussen.

– Meget har ændret sig gennem de seneste 20 år, hvor Le Mans har udviklet sig fra et udholdenhedsløb til et sprintløb over 24 timer. Det handler stadig om at få kørere, crew, motorer og gearkasser til at holde i et helt døgn. Men den teknologiske udvikling har gjort bilerne mere holdbare, og i det moderne Le Mans bliver der derfor kæmpet om pladserne helt fra start. Sidste år var et perfekt eksempel på, hvor tæt kampen er efter så mange timers ræs.

 

16 biler at kæmpe imod

GTE Pro-klassen tæller i år ikke færre end 17 biler fra seks forskellige bilproducenter: Chevrolet, Ferrari, Ford, Aston Martin, Porsche og BMW. Corvette Racing stiller som sædvanligt med to eksemplarer af den velkendte gule Corvette C7.R (Jan Magnussen, Antonio Garcia og Mike Rockenfeller i #63 og Oliver Gavin, Tommy Milner og Marcel Fässler i #64), mens både Aston Martin og BMW dukker op i helt nye biler.

– Det er femte år, vi er på Le Mans med vores C7.R, så den er med tiden blevet den ældste racerbil i klassen. Det behøver ikke være nogen ulempe. Bilen er løbende blevet udviklet og optimeret, og vi har al den erfaring og viden om bilen, som er guld værd i et 24-timersløb. Og selv om sidste år sluttede så skuffende, at jeg endnu har svært ved at fatte det, fik vi netop demonstreret, at C7-modellen stadig kan kæmpe med om førstepladsen, lyder det fra Jan Magnussen.

Foruden Jan Magnussen kæmper fem andre hurtige danskere om den berømte Le Mans-titel. I GTE Pro-klassen får Magnussen kamp til stregen af Porsche-køreren Michael Christensen og Aston Martin-kørerne Nicki Thiim og Marco Sørensen, mens David Heinemeier Hansson går efter pokalen i LMP2-klassen, og Christina Nielsen vil forsøge at vinde GTE Am-klassen i en Porsche.

 

TIDSPLAN – 24 TIMERS LE MANS 2018

Onsdag 13. juni
Kl. 16.00-20.00 – Træning
Kl. 22.00-00.00 – Kvalifikation

Torsdag 14. juni
Kl. 19.00-21.00 – Kvalifikation
Kl. 22.00-00.00 – Kvalifikation

Lørdag 16. juni
Kl. 09.00 – Warm-up
Kl. 15.00 – RACE (24 timer)