Udfordrende Grand Prix Danmark for Magnussen Racing Experience


Jan Magnussen sluttede på en skuffende ottendeplads i weekendens finale i Danish Thundersport Championship, hvor teamkammerat Michael Markussen blev ramt af tekniske problemer og missede en potentiel sejr.

 

 

ROSKILDE, 21. AUGUST 2017 – Udfordrende vejrforhold og gambling med dæk kostede Jan Magnussen dyrt i weekendens Grand Prix Danmark på Jyllandsringen, hvor racerkøreren sluttede på en skuffende syvendeplads i finaleløbet. Teamkammerat Michael Markussen startede forrest i finalen, men blev ramt af tekniske problemer.

– Første og andet heat blev erklæret ‘wet race’ fra løbsledelsen, så da var det mest et spørgsmål om at rulle på banen med det rigtige dæktryk. Jeg startede pole i første heat, men Kasper H. Jensen havde bedre greb end mig og kom forbi i tredje sving. Senere begyndte mine dæk at virke, og jeg tog føringen tilbage, men blev så selv overhalet af Lasse Sørensen, som fik kontakt med mig og masede sig forbi på næstsidste omgang, lyder det fra Jan Magnussen.

Lasse Sørensen fik imidlertid en straf på tre sekunder for kontakten med Magnussen, og sammenholdt med resultatet fra andet kvalifikationsheat, hvor Jan Magnussen sluttede på en femteplads efter at have startet otte, betød det, at Magnussen skulle starte i forreste startrække med Sørensen på sin side. Men sådan gik det ikke.

– Inden finalen var vejret igen utroligt svingende med skiftevist regn og sol, så jeg kørte ud på opvarmningsomgangen med regnvejrsdæk, men vendte så tilbage til pitten for at skifte til slicks. Det betød, at jeg sammen med en række andre konkurrenter måtte starte løbet fra pitlane, hvilket naturligvis var noget af et sats, forklarer Jan Magnussen.

Magnussens håb om et løb i tørt vejr brast allerede på første omgang, hvor en regnbyge gav kørerne med mønstrede dæk en klar fordel. Men allerede få minutter senere begyndte solen at tørre banen op, og så var det pludselig bilerne med slicks, som var hurtige. Blandt disse var Jan Magnussen, som fik kæmpet sig frem på en syvendeplads, men undervejs fik skubbet til en konkurrent og idømt tre sekunders straf for hændelsen, hvilket betød, at han sluttede årets Grand Prix Danmark på en ottendeplads.

– Jeg tror aldrig jeg har oplevet en så uforudsigelig finale. Det er klart, at beslutningen om at køre i pit lige før starten, var noget af en chance at tage. Men det kunne lige så godt at have været den perfekte beslutning, hvis det havde holdt tørt. Nogle gange har man kun sin mavefornemmelse at reagere på, og så skal man være klar på at tage straffen. Men endnu en gang gjorde mit team et fantastisk stykke arbejde, og vi rykkede trods alt op fra en femte- til en fjerdeplads i mesterskabsstillingen.

 

Michael Markussen: Frygteligt svært at acceptere

Magnussens teamkammerat, Michael Markussen, havde et forrygende andet kvalifikationsheat, hvor den 25-årige kører høstede en sejr. Dét sikrede lynet fra Kolding en god startposition i finalen, hvor han modsat Jan Magnussen altså endte med at holde forrest på startgridden og ikke bagest i pitlane. Et teknisk problem i gearkassen betød imidlertid, at Markussen måtte starte løbet i tredje gear, og inden første sving var racerkøreren dumpet ned til en position bagest i feltet. Problemerne fortsatte under løbet, og hvad der til at begynde med lignede en potentiel sejr, blev til en skuffende 18. plads.

– Jeg er så ærgerlig over den afslutning, både på mine egne og hele teamets vegne. Sejren i andet heat var en forløsning efter vores diskvalifikation i København, og med udsigt til at starte forrest i finalen efter kaosset i pitlane, kunne det have været en perfekt afslutning på weekenden, lyder det fra Michael Markussen.

– Men allerede da jeg kører ud fra pitten kan jeg mærke, at den er gal med gearkassen. Jeg kunne simpelt hen ikke få den i hverken første eller andet gear, så selv om jeg holdt klar på startgridden som forreste bil med de fleste af konkurrenterne i pitlane vidste jeg, at det var overstået. Det var en situation, som var frygteligt svær at acceptere.

Næste opgave for Jan Magnussen, Michael Markussen og resten af DTC-feltet finder sted på Rudskogen-banen i Norge den 9.-10. september.