Magnussen om Laguna Seca: “Vi skal være én plads bedre end sidste Ã¥r”

Laguna Seca, Californien, USA, 8. maj 2013 — Det blev til en andenplads for Jan Magnussen og Antonio Garca i sidste års ALMS-løb på Laguna Seca-banen i Californien. Så i år skal det være én plads bedre, lyder det fra Magnussen.

2013 Laguna Seca ALMS

Sidste års andenplads kom i øvrigt i hus efter en spektakulær manøvre, hvor det lykkedes Magnussen at passere en BMW (og en P2-prototype!) med låste bremser og røg væltende ud fra Corvettens skærmkasser midt i Andretti-kurven — et berømt hårnålesving på Laguna Seca.

Men nu gælder det altså 2013-udgaven af American Le Mans Series, og mesterskabet har indtil videre ikke har været uden problemer for den dansk/spanske duo.

I åbningsløbet på Sebring døjede Corvette #3 med forskellige tekniske problemer og måtte udgå fra løbet grundet bøvl med gearkassen. Og i anden afdeling i Long Beach betød en uheldig pitstop-strategi i et løb fyldt med uheld og gule flag, at makkerparret måtte tage til takke med en femteplads, trods Magnussen og Garcia for en gangs skyld var velsignet med en hurtig og problemfri bil.

2013 Laguna Seca ALMS

Men Jan Magnussen er atter tændt på sejr. Ikke mindst efter sidste weekends resultat på Padborg Park i Sønderjylland, hvor racerkøreren for første gang stillede op med sit helt eget team, Magnussen Racing Experience, og kørte en overraskende sejr hjem i Danish Thundersport Championship, som Magnussen nu fører.

Det har i det hele taget været et par gode uger for familien Magnussen. Også Jans søn, Kevin, fører mesterskabet. Her er der dog tale om Formel Renault 3.5 World Series — springbrættet til Formel 1 — hvor Kevin hentede sæsonens første sejr i forrige weekend. Kombineret med sine to andenpladser fra første afdeling ligger den unge DAMS-kører nu i front i mesterskabet. Til det kommende Formel 1-løb i Monaco skal Kevin desuden agere reservekører i McLaren-teamet, akkurat som han gjorde det under Kinas Grand Prix i Shanghai.

Lørdagens ALMS-løb på Laguna Seca, Californien, sættes i gang klokken 15.30 lokal tid (00.30 dansk tid). Danske fans kan følge Magnussen og Corvette #3 på live på internettet på følgende tidspunkter:

SE LØBET LIVE

Kvalifikation: Fredag 10. maj fra kl. 16.45 på ALMS.com — klik her!
Race: Lørdag 11. maj fra kl. 00.30 på ALMS.com — klik her!

2013 Long Beach ALMS

JAN MAGNUSSEN Q&A

Q: De gule Corvetter var temmelig stærke på Laguna Seca sidste år med en 1-2-sejr. Skal I have samme resultat i år?

A: “Jeg hÃ¥ber sandelig pÃ¥ én bedre plads end sidste Ã¥r! Vi har ofte været stærke pÃ¥ den her bane, og løbets længde pÃ¥ fire timer synes at passe os rigtig godt. Corvette Racing kan generelt godt lide de lange løb, og sÃ¥ er Laguna Seca desuden et fantastisk sted. Det er en af mine absolutte favoritbaner. Jeg elsker layoutet og dens flow. Det er hverken en high speed-bane eller en high grip-bane. Jeg ved ikke, hvad der er med den, men jeg nyder virkelig at køre her.”

Q: Hvor tricky er banen, når vejret skifter, og sandet fyger henover banen?

A: “Du kan godt fÃ¥ lidt problemer, nÃ¥r sandet blæser henover banen. Det er ikke nogen katastrofe, men det hjælper jo ikke ligefrem pÃ¥ dit greb. Sandet er formentlig den største Ã¥rsag til, at Laguna Seca er en low grip-bane. Det fÃ¥r dig til at arbejde hÃ¥rdere med bilen og dens setup, og vi arbejder tættere sammen med ingeniørerne fra Michelin. Du bliver nødt til at være meget præcis for at ramme den rigtigt.”

Q: Så det er også en bane, hvor det er vigtigt at holde kørestilen?

A: “Ja, specielt i sving 3 og videre til sving 6. Hvis du kommer forkert ind hér, fÃ¥r du regningen, nÃ¥r du kommer til næste sving og forsøger at dreje ind. Det er et af de steder, hvor du bliver nødt til at være ultrapræcis og bruge al den plads, du kan, ellers mister du fart i de følgende sving. Samtidig er der ikke meget plads til fejltagelser, og du mister meget greb, hvis du bevæger dig udenfor linjen for at overhale. ”

Q: Eftersom løbet køres over fire timer, spiller din generelle hastighed vel en stor faktor?

A: “Fire-timers-formatet kan give resultater, som vi oplevede i Long Beach, hvor alle dem, som fik problemer i starten af løbet og lavede et tidligt pitstop, faktisk fik en reel chance for at ende pÃ¥ podiet. For vores vedkommende blev det sidste pitstop afgørende. OgsÃ¥ andre steder har fire-timers-løbet haft en lignende effekt — som for eksempel pÃ¥ Road America, hvor du fik en god placering, hvis du pittede tidligt i løbet kombineret med, at den sidste safety car kom ud pÃ¥ det helt rigtige tidspunkt. Det er altid en kæmpe udfordring at vælge den rigtige strategi. Med to biler i teamet kan vi mÃ¥ske splitte vores strategi og dække os helt ind. Men nu vil vi i stedet se, hvor langt vi kan fÃ¥ dækkene til at holde, og hvor langt vi er i slutningen af hvert stint. Dét vil give os en god indikation pÃ¥ hvilken strategi, vi bør vælge.”

Q: Hvor meget tid bruger jeres konstruktør, Pratt & Miller, på at analysere data fra tidligere løb for at forudsige betydningen af forskellige setups?

A: “De bruger enormt meget tid pÃ¥ det. Derfor er det ogsÃ¥ sjældent, at der dukker overraskelser op, netop fordi enhver situation i forvejen er blevet analyseret. Men du bliver samtidig nødt til at køre med noget, der er sikkert. Noget, der ikke er for risikabelt. Hvis du er hurtig, og du er up front, sÃ¥ er du jo begrænset i at arbejde med din strategi. Men hvis du er i problemer, og du intet har at miste, sÃ¥ kan du for eksempel pitte tidligt og fÃ¥ et større vindue til at lave dit sidste stop.”

Q: Hvordan gik det med din deltagelse i første afdeling af Danish Thundersport Championship?

A: “Det var det første løb for mit helt eget team i DTC, og det gik rigtig godt. Vi var lidt sent pÃ¥ den i forhold til at fÃ¥ bilen klar, for de sidste vigtige brikker faldt først pÃ¥ plads i ugen op til løbet. Torsdag morgen foretog vi den allerførste shakedown-test af bilen, og lørdag var vi pÃ¥ banen. Vi endte med at føre det samlede mesterskab, takket være en fjerdeplads i første løb og en sejr i andet, og det er jeg meget stolt af, hvis jeg skal være ærlig. Men jeg er mest stolt at de gutter, som har arbejdet for, at det her skulles lykkes. Det var ikke bare min debut i Ã¥rets DTC, det var ogsÃ¥ min debut som teamejer, og sÃ¥ kan man jo ikke ønske sig et bedre resultat end det, vi fik. Men der er stadig et stykke vej til mesterskabet, og desværre har jeg ikke mulighed for at deltage i alle løbene. SÃ¥ jeg har ikke den store chance for at vinde mesterskabet, men vi vil stadig være med og fokusere pÃ¥ at hente nogle sejre.”

Q: Hvordan føltes det at være med som teamejer?

A: “Det var anderledes, helt sikkert. Det var mere stressende end det plejer. Jeg kan ikke bare fokusere pÃ¥ at køre, der er ogsÃ¥ en masse andre ting at holde styr pÃ¥. Men gutterne ved jo, hvad det handler om og hvad der skal gøres. Og sÃ¥ er det jo bare endnu mere tilfredsstillende, nÃ¥r det gÃ¥r, som det gjorde. Selve løbet var en smule underligt, fordi jeg hele tiden tænkte pÃ¥ at passe pÃ¥ min bil. Dén tanke fik jeg heldigvis ud af hovedet i andet løb… Nu ved jeg, hvor stort et arbejde der ligger bag at bygge et racerteam og fÃ¥ alle til at arbejde sammen og sikre, at alt fungerer som det skal. Der er meget mere arbejde i det end jeg troede — omvendt er det sÃ¥ meget mere fantastisk, nÃ¥r det kører.”

Q: Hvad siger du til Kevins resultater i årets udgave af Formel Renault 3.5 World Series?

A: “Det betyder jo helt utroligt meget for ham at føre mesterskabet, og ikke mindst at vinde det seneste løb i Spanien. Han fik desværre problemer i kvalifikationen til weekendens andet løb, men arbejdede sig godt op gennem feltet og hentede nogle point. Næste udfordring bliver i Monaco i næste mÃ¥ned — og det glæder han sig meget til…”